Rakennuslupa-asiointi sähköiseksi 1.1.2024 alkaen
Rakentamisen lupakäsittelyjä tehostavan sähköinen Lupapiste-asiointipalvelu otetaan käyttöön 1.1.2024 lähtien.
Lupapiste on uusi luvanhakemisen paikka kaikkeen rakentamiseen.
Palvelu kokoaa rakennuslupien kanssa toimivat eri tahot yhteiseen osoitteeseen ja mahdollistaa neuvonnan, luvanhaun ja viranomaisasioinnin hoitamisen sähköisesti. Palvelu neuvoo hakijaa lupien tarpeesta ja luvanhakemisen vaatimuksista.
Päätöksen jälkeen rakentamisen aikainen viranomaisasiointi voidaan hoitaa samassa palvelussa. Palvelussa hakija voi seurata lupien etenemistä ja nähdä muiden osapuolten, kuten viranomaisen, suunnittelijoiden tai muiden hankkeen osapuolten tekemät kommentit ja muutokset reaaliaikaisesti.
Lupapiste kattaa rakennus- ja toimenpidelupien, toimenpideilmoitusten sekä poikkeamispäätösten hakemisen ja palvelu toimii myös sähköisenä neuvontapyyntökanavana. Palveluun rekisteröidytään ensimmäisen käyttökerran yhteydessä pankkitunnusten tai mobiilivarmenteen avulla.
Lupapiste ei poista perinteistä paperilla asiointia tai mahdollisuutta kohdata viranomaista kasvokkain, mutta tavoitteena on tarjota toimiva ja hyvä asiointikanava, jolloin kaikki osapuolet suosisivat jatkossa sähköistä palvelua.
Kysy lisää
Mikko Kivelä
rakennustarkastaja